Procedury ochrony

Wyciąg z procedur Ochrony Dziecka. Pełna wersja Procedur jest dostępna do wglądu w placówce Poradni.

Procedura udostępniania dzieciom-pacjentom standardów do zapoznania się / nimi i ich stosowania

1. Określenie celu standardów

2. Dostosowanie treści do wieku

3. Zapewnienie dostępu do informacji

4. Włączenie rodziców i opiekunów w proces

5. Stworzenie systemu wsparcia

6. Monitorowanie i ocena

7. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb

Jeżeli wydarzy się wypadek, któremu uległo dziecko

Pracownik placówki powinien podjąć następujące kroki:

1. Zapewnia opiekę i udziela doraźnej pomocy medycznej.

2. Powiadamia Kierownika/Prezes placówki o nieszczęśliwym wypadku.

3. Jeśli zachodzi konieczność wzywa na miejsce lekarza.

4. Domaga się pisemnej opinii lekarza.

5. Sporządza notatkę służbową. Powiadamia inspektora BHP o zdarzeniu.

Procedura współpracy z rodziną dziecka – pacjenta

Rodzina pacjenta ma prawo do bezpośredniego spotkania oraz pośredniego kontaktu (mail, sms, poczta, telefon, komunikatory) z pracownikiem placówki.

Każde spotkanie z pracownikiem musi zostać wcześniej ustalone w terminie wskazanym przez placówkę. Pracownicy nie prowadzą rozmów z rodziną pacjenta bez ustalonego terminu spotkania.

Pracownicy powinni prowadzić ewidencje kontaktów oraz korespondencji z rodziną pacjenta.

W sprawie skarg i wniosków organem właściwym do rozpoznania jest Prezes placówki.

Rodzina w kontakcie z pracownikiem powinna przestrzegać zasad i regulaminu placówki

Postępowanie w sytuacji pacjenta małoletniego zaniedbanego

O dokonanych ustaleniach pracownik informuje Prezes placówki, przekazując jej swoją notatkę.

Pracownik kontaktuje się z rodzicami/opiekunem prawnym (o ile dotyczy) pacjenta celem umówienia spotkania w placówce. Podczas spotkania podjęta zostaje próba ustalenia przyczyny zaniedbania pacjenta. Podejmuje się decyzję o ewentualnym złożeniu wniosku do ośrodka pomocy społecznej.

Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania pacjenta jest demoralizacja (alkoholizm, narkomania w rodzinie, przemoc), wówczas Dyrektor placówki informuje służące ku temu organy o potrzebie wdrożenia procedury „Niebieskiej karty”.

Identyfikacja dziecka dotkniętego przemocą domową

Pracownicy powinni być wyczuleni na sygnały o tym, że dziecko może być dotknięte przemocą domową. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest dotknięte przemocą, powinien powiadomić Prezes/Kierownika. Prezes/Kierownik powinien powiadomić w zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, takie jak policja, prokuratura lub Sąd rodzinny.

Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka może złożyć każdy, kto posiada informacje o takim zdarzeniu. W tym celu można skontaktować się z:

• Policją

• Prokuraturą

Zawiadomienie można złożyć:

• ustnie – podczas rozmowy z funkcjonariuszem policji lub prokuratury

• pisemnie – w formie listu lub e-maila