Procedury ochrony
Wyciąg z procedur Ochrony Dziecka. Pełna wersja Procedur jest dostępna do wglądu w placówce Poradni.
Procedura udostępniania dzieciom-pacjentom standardów do zapoznania się / nimi i ich stosowania
1. Określenie celu standardów
2. Dostosowanie treści do wieku
3. Zapewnienie dostępu do informacji
4. Włączenie rodziców i opiekunów w proces
5. Stworzenie systemu wsparcia
6. Monitorowanie i ocena
7. Dostosowanie do indywidualnych potrzeb
Jeżeli wydarzy się wypadek, któremu uległo dziecko
Pracownik placówki powinien podjąć następujące kroki:
1. Zapewnia opiekę i udziela doraźnej pomocy medycznej.
2. Powiadamia Kierownika/Prezes placówki o nieszczęśliwym wypadku.
3. Jeśli zachodzi konieczność wzywa na miejsce lekarza.
4. Domaga się pisemnej opinii lekarza.
5. Sporządza notatkę służbową. Powiadamia inspektora BHP o zdarzeniu.
Procedura współpracy z rodziną dziecka – pacjenta
Rodzina pacjenta ma prawo do bezpośredniego spotkania oraz pośredniego kontaktu (mail, sms, poczta, telefon, komunikatory) z pracownikiem placówki.
Każde spotkanie z pracownikiem musi zostać wcześniej ustalone w terminie wskazanym przez placówkę. Pracownicy nie prowadzą rozmów z rodziną pacjenta bez ustalonego terminu spotkania.
Pracownicy powinni prowadzić ewidencje kontaktów oraz korespondencji z rodziną pacjenta.
W sprawie skarg i wniosków organem właściwym do rozpoznania jest Prezes placówki.
Rodzina w kontakcie z pracownikiem powinna przestrzegać zasad i regulaminu placówki
Postępowanie w sytuacji pacjenta małoletniego zaniedbanego
O dokonanych ustaleniach pracownik informuje Prezes placówki, przekazując jej swoją notatkę.
Pracownik kontaktuje się z rodzicami/opiekunem prawnym (o ile dotyczy) pacjenta celem umówienia spotkania w placówce. Podczas spotkania podjęta zostaje próba ustalenia przyczyny zaniedbania pacjenta. Podejmuje się decyzję o ewentualnym złożeniu wniosku do ośrodka pomocy społecznej.
Gdy okaże się, że przyczyną zaniedbania pacjenta jest demoralizacja (alkoholizm, narkomania w rodzinie, przemoc), wówczas Dyrektor placówki informuje służące ku temu organy o potrzebie wdrożenia procedury „Niebieskiej karty”.
Identyfikacja dziecka dotkniętego przemocą domową
Pracownicy powinni być wyczuleni na sygnały o tym, że dziecko może być dotknięte przemocą domową. Jeśli pracownik podejrzewa, że dziecko jest dotknięte przemocą, powinien powiadomić Prezes/Kierownika. Prezes/Kierownik powinien powiadomić w zaistniałej sytuacji odpowiednie służby, takie jak policja, prokuratura lub Sąd rodzinny.
Zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka może złożyć każdy, kto posiada informacje o takim zdarzeniu. W tym celu można skontaktować się z:
• Policją
• Prokuraturą
Zawiadomienie można złożyć:
• ustnie – podczas rozmowy z funkcjonariuszem policji lub prokuratury
• pisemnie – w formie listu lub e-maila